søndag 3. mai 2009

Min første natt

Da har jeg sovet på en litt hard madrass, hvis man kan kalle det for en madrass... De har ikke madrasser i Japan, på samme måte som i Norge. Madrassene er omtrent like tykke som to dyner lagt oppå hverandre, og like mye som det. Heldigvis så er det mye bedre å ligge på enn jeg hadde forventet, bare du ikke ligger slik at hoftebeina dine er rett under kroppen din (altså hvis du ligger på siden) så går det bra. Siden jeg som regel ligger ganske henslengt, så går det fint for meg.

Temperaturen her er ganske høy, rundt 23 grader tror jeg, og det er overskyet. Hvis jeg ikke hadde hatt airconditioner så tror jeg at jeg hadde dødd. Satt den på nesten med en gang jeg kom for å kjøle ting ned til litt mer nordiske forhold i ca. ett kvarter. Det gjorde susen.

En ting som ikke var med i beregningen var at den der stikkontakt-overgangen jeg hadde med, slik at jeg skulle kunne bruke bærbar-dataen her, var så stor å klumpete at den ikke gikk inn i stikkontakten nærmest nettkontakten fordi den var for nærme kanten på en hylle... Så nå er laderen plugget inn i den ene enden av rommet, mens nettkabelen er plugget i den andre enden. Det går heldigvis, men jeg må ta ut laderen når jeg skal sove, hvis ikke må jeg ligge på den...

Jeg var ute å tuslet i går før jeg la meg, slik at jeg skulle bli litt mer kjent med området. Det er togstasjon veldig nærme der jeg bor, og like nærme så ligger en 100-yen butikk (100 yen er ca. 6-7 kr) der de selger en hel masse rare ting. Litt som en Nille-butikk eller noe. Tror jeg drar dit å kjøper meg noen plast-kopper og papp-tallerkener som bare kan kastes. Jeg vet ikke helt hvordan det er med slikt her enda, om det er bare å bruke det som er i kantinen eller ikke.

Jeg skulle også kjøpe meg noe å drikke i går før jeg la meg, så jeg gikk ned for å se om det var noe i automatene (som finnes omtrent på hvert gatehjørne i Japan). De hadde utrolig mye å velge mellom, så jeg valgte å gå for noe jeg kjente, nemmelig Cola. Valget sto dermed mellom Cola i en standard liten boks og Cola i en boks på størrelse med det vi forbinder med øl-boks. Da jeg så på prisen ble jeg lettere forbløffet over at de kostet akkurat det samme! Og som den pengesparende personen jeg er så valgte jeg jo den største. Jeg har jo kjøleskap på rommet mitt, så den kan settes inn der om jeg ikke drikker alt...

Det var det for i dag, selv om klokken er bare 6 om morgenen (litt jetlagged). Dette innlegget ble langt nok, så da får jeg skrive litt i "dagboka" mi i stedet. Skriver også igjen i bloggen i morgen vil jeg tro.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne til en kommentar!