tirsdag 12. mai 2009

Fremgang

Etter min fjerde dag på skolen så begynner jeg virkelig å lære masse! Tenk at etter bare fire dager så kan jeg alt dette...

Allerede så er det å skrive hiragana litt second nature. Selv om jeg suger på katakana da x) Jeg klarer liksom ikke helt å lære meg det. Men har faktisk plukket opp en 4-5 i timene bare ved å se ting skrevet. Ganske bra synes jeg egentlig, siden det å lære hiragana tok masse pugging.

Setnings oppbygging på japansk er ganske enkelt, selv om det er en hel masse rare partikler og ting... Begynner å få dreisen på det. Telling er temmelig lett, men det å høre og gjenkjenne er ikke alltid så lett, så jeg er glad de har små display med prisen på i alle butikker x)

I dag kjøpte jeg meg paraply, noe jeg skulle ha gjort for lengst. Sist gang det regnet var jeg stengt inne i en hel dag (det var før skolen begynte, så det hadde ikke så mye å si...), og det var booooring.
Det var litt forvirrende å skulle kjøpe paraply faktisk, fordi de har paraplyer mot sollys og mot regn, men de kan ikke brukes til samme formål... De mot regn er nemmelig gjennomsiktige og slipper jo gjennom sol, mens de mot sol er sorte, men slipper gjennom regn... Fant jeg omsider ut. Så nå har jeg en splitter ny gjennomsiktig paraply jeg kan se på regnet gjennom :P

Gleder meg til en ny dag på skolen. Faktisk, fordi denne typen skole er mer morsom en man skulle tro ^^

2 kommentarer:

  1. Veldig herlig at du liker skolen!
    Haha, jeg har også veldig lyst på gjennomsiktig paraply!

    SvarSlett
  2. Woot, jeg kjenner meg igjen! Hiragana er greit, men Katakana tar på en måte foreever :O

    SvarSlett

Legg gjerne til en kommentar!