fredag 8. mai 2009

Så var første "skoleuke" over

Da er det helg og første "skoleuke" vel overstått.

Dagen i dag toppet faktisk gårsdagen. Nå begynner jeg å bli mer kjent med folk og praten sitter løst. Fikk litt generell orientering i dag og jeg har skikkelig lyst til å melde meg på kulturklassen! Det virker så gøy! Men det koster jo litt ekstra, så jeg vet ikke helt, kanskje en uke eller to med kulturklasse ikke gjør så mye fra eller til? Jeg får ta det opp med foreldrene mine og høre hva de har å si.

Ellers så kjøpte jeg meg et Yokunetta kort i dag, det er et slags kort som du kan bruke på både tog, undergrunn og buss. Det er 3000 yen på det, men finnes også i 5000 yen. Jeg vet ikke helt hva som skjer når kortet er tomt for penger, men det finner jeg sikkert ut...

Utrolig lett å lære japansk egentlig, siden lærerne snakker japansk hele tiden så bare får du med deg de utroligste ting bare ved å høre på. Gleder meg allerede til etter helgen, for jeg har ikke noe særlig planer for helgen egentlig.

Som jeg allerede har fortalt så bor en av de som går på skolen min her på samme dormitory som meg, men i dag fant jeg ut at han som går i klassen min fra Phillipinene også skal flytte hit. Jeg vet ikke nøyaktig hvorfor han skal flytte fra vertsfamilien han har bodd hos, men...

Etter skolen i dag så var jeg innom en elektronikkbutikk for å se om jeg fant et minnekort til mobilen. Det var enklere sagt enn gjort... Elektronikkbutikker i japan er nemmelig ikke slik de er i Norge. Den jeg var innom hadde 8 etasjer! De hadde alt som kan tenkes innen elektronikk! Så jeg ble temmelig forvirret der inne. Fant Nintendo DSi i kule farger som jeg ble fristet av, men de var temmelig dyre, så kanskje en annen gang.
Jeg filmet også en gammel mann som satt på en slags mekanisk "okse" og så ut som han "koste" seg... O_O Har drevet å filmet litt småting rundt om kring, så kanskje jeg laget en liten video en gang snart. Hvis jeg finner ut hvordan man kan åpne mp4 filer i Windows Movie Maker...

5 kommentarer:

  1. Haha, æsj han gamle mannen på oksen XDD han koste seg nok ja...
    Sykt med 8 etasjers elektronikk! O_O
    Jeg hadde blitt blakk med i løpet av 2 etasje.

    Kjempefint at skoledagene ble så hyggelig og det bare blir bedre!

    SvarSlett
  2. Jeg foeler at det er varmere enn jeg kan taale NAA, i Osaka.. :p tenk aassen det blir i Juli/August.. >_< Jeg kommer til a kveles.

    SvarSlett
  3. As for kortet, hvis det funker paa samme maate som kortene jeg har. Saa stikker du det inn i en maskin naar det har for lite penger igjen paa det til aa brukes, og faar valget mellom aa kjoepe nytt kort, til vanlig pris minus det som er igjen paa kortet du puttet inn, eller faa tilbake det resterende belopet paa kortet i cash. :P

    SvarSlett
  4. Hei!

    Hvis du tar video med mobilen hjelper det nok å laste ned Nokia PC Suite da de bruker egne kodekser som lager små filer...

    Glad du koser deg! Temmelig misunnelig! hehe

    SvarSlett
  5. Ah, takk for tipset Olav :)

    SvarSlett

Legg gjerne til en kommentar!